Top 10 meest bestelde bedrijfswagens bevestigt elektrische revolutie

Athlon Belgium ziet aandeel stekkerwagens in 3 jaar met 400% stijgen

België is een van de snelste stijgers als het op de elektrificatie van wagens aankomt, zo bleek onlangs uit cijfers van de Europese sectorkoepel ACEA. Athlon Belgium ziet deze elektrische revolutie terug in de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens, waarvan 8 op de 10 stekkerwagens zijn. Het aandeel van elektrische en hybride wagens in het wagenpark van de mobiliteitsaanbieder is de afgelopen 3 jaar dan ook met 400% gestegen.

Recente cijfers van ACEA1 laten zien dat er voor het eerst meer nieuwe elektrische dan dieselwagens zijn ingeschreven in de Europese Unie en dat België hoort bij de snelste groeiers, met een groei van 93,6% van EV’s aldus Statbel2.

Top 10 bestelde bedrijfswagens: 7 op 10 volledig elektrisch
Mobiliteitsaanbieder Athlon Belgium ziet deze elektrische revolutie terug in haar wagenpark. Terwijl in 2020 meer dan de helft hiervan nog dieselwagens waren, is dat aandeel nu beperkt tot 7%. Op drie jaar tijd is het aandeel wagens met een verbrandingsmotor (benzine en diesel) gedaald van 86% naar 33%. Ondertussen is tweederde van het huidige wagenpark elektrisch aangestuurd (elektrisch 37%, PHEV 30%), een stijging van 400% ten opzichte van 2020. ​
In de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens bij Athlon Belgium het afgelopen jaar staan 7 volledig elektrische wagens, 1 plug-in hybride en 2 verbrandingsmotoren:

1. BMW X1 PHEV
  2. Tesla Model Y ​
  3. Mercedes-Benz EQA ​
  4. BMW iX1 ​
  5. BMW i4 ​
  6. Audi A1 Sportback ​
  7. Mercedes-Benz EQB
  8. BMW 2 Active Tourer
  9. BMW iX3
  10. Audi Q8 e-tron ​
Wij hebben de afgelopen 3 jaar een echte transformatie gezien in de wagenkeuze van onze klanten. Steeds meer van onze klanten kiezen voor EV en dat juichen wij alleen maar toe. Natuurlijk spelen de nieuwe fiscale regels hierin een grote rol. Maar we zien ook dat velen zich door onze consulting services over dit thema ontzorgd voelen en zo comfortabeler overstappen naar EV”, aldus Hervé Honnoré, Sales Manager. ​

Stappenplan voor duurzame mobiliteit

Hervé vervolgt: “Deze elektrische revolutie is een belangrijke stap in de vergroening van mobiliteit. Voor ons is elektrificatie echter slechts een onderdeel van ons vijfstappenplan voor duurzame mobiliteit.”

Die begint volgens Athlon namelijk al bij de vraag of een verplaatsing wel nodig is. Want het doel is om mobiliteit duurzaam te maken door continu bewuste keuzes te maken. Thuiswerk en niet onnodig reizen kunnen daarbij helpen.