Vergroening bedrijfswagens: Athlon haalt bedrijven over de streep met testmogelijkheid PHEV/BEV

Tegen 2026 moeten elektrische bedrijfswagens de norm zijn. Steeds meer bedrijven zijn dan ook bezig om plug-inhybrides of volledig elektrische voertuigen in hun wagenpark te integreren. Werknemers twijfelen echter soms om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Om ze over de streep te trekken, biedt leasingmaatschappij Athlon de mogelijkheid om deze wagens op korte termijn te leasen en zo te kunnen testen. KPMG startte onlangs met een proefproject waarin 25 werknemers elektrische en hybride wagens testen. Athlon leverde alvast 8 plug-inhybrides van Mercedes-Benz om hen vooruit te helpen.

Werknemers over de streep trekken
Om hun wagenpark te vergroenen, moeten bedrijven ook hun werknemers zien te overtuigen van de overstap naar elektrisch rijden. Want het gaat niet alleen om een modal shift naar groene mobiliteit, maar ook om een mental shift. Athlon wil deze drempelvrees wegnemen en biedt daarom haar klanten de mogelijkheid om voor een korte termijn een plug-inhybride of een volledig elektrisch model te huren vooraleer over te gaan tot een leasingcontract. Meerdere merken PHEV en BEV-wagens zijn beschikbaar, zoals BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Nissan, Renault, Tesla en Toyota.

Met onze flexibele kortetermijnoplossingen, geven we een antwoord op de groeiende vraag naar flexibiliteit. Zo bieden we bedrijven de mogelijkheid om PHEV/BEV-wagens te testen vooraleer zich te verbinden tot een lange termijn lease contract. Op die manier kunnen werknemers elektrisch rijden uitproberen en kunnen bedrijven de impact op hun personeel, kosten en processen beter in kaart brengen. Een win-win voor iedereen.”
Katrien Furniere, Rental Manager bij Athlon Belgium

KPMG gaat de test aan
Een van de bedrijven die sinds kort gebruik maakt van deze mogelijkheid is consultingbedrijf KPMG. Twee weken geleden startte KPMG met een pilootproject waarin 25 medewerkers de groene wagens een jaar lang uitvoerig testen. Athlon faciliteerde KPMG met 8 Mercedes-Benz plug-inhybrides.

Deze test maakt deel uit van ons mobiliteitsplan, waarin flexibiliteit centraal staat.  Zo hebben we in 2018 onze kantoren verplaatst naar beter bereikbare locaties en zetten we in op alternatieve vervoersmodi. Ondanks de verschillende alternatieve mogelijkheden, merken wedat de meerderheid van onze werknemers nog altijd een bedrijfswagen heeft, die al dan niet gebruikt wordt in combinatie met alternatief vervoer. Inzetten op de vergroening van onze vloot en meer geëlektrificeerde bedrijfswagens introduceren, is daarom ook een logische volgende stap. Momenteel bekijken we hoe we collega’s over de streep kunnen trekken en willen we vooral ervaring opdoen en inzichten verzamelen, zodat we de juiste beslissing kunnen nemen voor de toekomst. De kortetermijnoplossing van Athlon is daarbij alvast een stap in de juiste richting.”
Peter Van de Velde, mobiliteitsmanager bij KPMG

Over Athlon Belgium

Athlon – Getting you there.

Athlon is een van de toonaangevende dienstverleners op het vlak van voertuigleasing en wagenparkbeheer in Europa. In België zetten we zo’n 55.000 wagens op de baan, in Luxemburg 2.300. We zijn daarmee een van de grootste spelers op de Belgische en Luxemburgse leasingmarkt. Al meer dan honderd jaar ontwikkelt Athlon vernieuwende, duurzame en kostenefficiënte mobiliteitsoplossingen. Dankzij Athlon kunnen mensen zich probleemloos verplaatsen doordat ze kunnen rekenen op geïntegreerde en duurzame wagenpark- en mobiliteitsoplossingen. Athlon verlegt voortdurend grenzen en maakt zo de weg vrij voor de klanten, die graag onderweg zijn. Athlon maakt deel uit van Daimler AG.

Meer informatie: www.athlon.com.

Athlon Belgium